Stoomlocomotief serie NS 8800


1. Maastricht, 1947. Stoomlocomotief NS 8802 (serie NS 8800) is aan het rangeren.

Foto: Collectie Mike Morant, deelcollectie Nico Spilt / nicospilt.com


2. Stoomlocomotief NS 8811 van de Stoom Stichting Nederland op bezoek in Simpelveld. Datering: 1 juli 2012.

Foto: Jasper K - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 3.0


3. Stoomlocomotief NS 8811 van de Stoom Stichting Nederland op bezoek in Simpelveld. Datering: 1 juli 2012.

Foto: Jasper K - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 3.0


4. Catalogusnummer: 153350. Een rangeerder bij de stoomlocomotief NS 8817 (serie NS 8800, ex War Department) op het emplacement te Roosendaal. Datering: 4 juni 1954.
Foto: L. Hessels, Nederlandse Spoorwegen - Het Utrechts Archief / hetutrechtsarchief.nl - Licentiestatus: CC BY 4.0


5. Stoomlocomotieven NS 8806, NS 3707 en NS 4398 in afwachting voor de sloop. Datering: 28 juni 1957.

Foto: [13062], Spoorwegen in Beeld, Spoorwegmuseum - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0


6+7. Laura & Vereeniging, 21 september 1970. Loc 14 en loc 13. Beide locs zijn bewaard gebleven: Stoomlocomotief 14 (NS 8826) bij de ZLSM en stoomlocomotief 13 (NS 8811) bij de SSN in Rotterdam. Stoomlocomotief 14 is na lange tijd bij de firma Van Raak in Tilburg te hebben gestaan door de ZLSM overgenomen. Stoomlocomotief 13 was de laatste Nederlandse stoomloc in reguliere dienst; in maart 1975 verliep de ketelkeuring. In april 2012 kon ze na een langdurige renovatie weer onder stoom worden gebracht.

Foto: Collectie Nico Spilt / nicospilt.com


8. Stoomlocomotief (voormalige NS) 8826 van de SSTT: Stichting Stoomtrein Tilburg-Turnhout. In 1974 en 1975 reed de SSTT met stoomlocomotief NS 3737, gehuurd van het Spoorwegmuseum. Die was als sneltreinloc niet geschikt voor het vele geboemel en zou daarna nooit meer de oude worden. Van 1976 tot 1982 werden de treinen gereden met stoomlocomotief NS 8826, afkomstig van steenkolenmijn 'Laura en vereniging'. Tegenwoordig bevindt deze loc zich bij de ZLSM, zusterlocomotief NS 8811 is bij de SSN. De SSTT is in 1984 failliet verklaard. Foto:  Jan Blijerveld, collectie Nico Spilt / nicospilt.com


9. Rotterdam, SSN-depot, 27 mei 2007. De stoomlocomotief NS 8811 (voorheen LV 13) begint er steeds beter uit te zien.

Foto: Collectie Nico Spilt / nicospilt.com


10+11+12. Rotterdam, 13 april 2012. Vandaag werd op het SSN-depot stoomlocomotief NS 8811 gepresenteerd aan genodigden. Na een langdurige renovatie kon deze Britse saddle tank weer onder stoom worden gebracht. De stoomloc is vernoemd naar de laatste Nederlandse mijn waar ze dienst heeft gedaan: Laura. Remmo Statius Muller, de leider van het renovatieproject, schijnt ook een kleindochter te hebben die Laura heet, maar hier mogen wij geen mededelingen over doen. Het werkterrein van deze stoomloc zal beperkt blijven tot de SSN-sporen: geen ATB, geen doorgaande rem, te langzaam. Maar wel erg sterk. Dit type deed in groten getale dienst bij kolenmijnen en andere industrieën. Ook zijn in de Tweede Wereldoorlog veel locs meegevoerd door Britse troepen. Een deel hiervan is terecht gekomen als rangeerpaard bij NS en bij de Limburgse mijnen.

Foto's: Collectie Nico Spilt / nicospilt.com


13+14. Rotterdam, 13 april 2012. Stoomlocomotief NS 8811 langs het perron van de SSN. Naast het spoor staat de oorspronkelijke binnenketel. Foto's: Collectie Nico Spilt / nicospilt.com


Externe links/verwijzingen